fredag 20 maj 2011

Gröna fisken

 Så var det dags för fisk och vanlig mat. Vår grötälskande son måste ju gå vidare här i livet och få smaka på andra saker. Visserligen har han ju ökat på fruktpurén senaste dagarna och är nu uppe i en halv Fruit Break som efterrätt till gröten. Detta är inga problem och det känns skönt! Men igår lagade jag då Gröna fisken för att jag vill introducera fisk och så såg det gott ut med den gröna fisken. Palsternacka har han ju ätit förut men fisk och ärter är nytt för honom. Receptet har ni här.

Tre palsternackor i kastrullen. Vatten precis så det täcker och koka tills de är mjuka.
När palsternackorna är mjuka så tillsätter man 80 g ärter och 50 fisk. Jag valde torskrygg från Barents hav. Ska vara ok miljömässigt tror jag. Koka några minuter till.
Nu är allt färdigkokt och färdigt för att mixas.

 Visst blir det en härlig grön färg. Gustav fick smaka lite med en gång men det uppskattades inte. Han kräktes upp allt det pyttelilla som han fick... Undra varför? Kittlade ärtskalen i halsen? Nu är allt i frysen och vi väntar nog några dagar innan vi provar igen... Jag är en fegis helt enkelt. Någon annan som provat denna rätt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar