måndag 11 juli 2011

Överdriven renlighet?

Köpte en ny disktrasa härom dagen och det får mig att vilja skriva lite om mat och hygien. I min utbildning har jag läst både mikrobiologi och livsmedelshygien. Bara genom det har jag lite mer kunskap om detta jämfört med större delen av befolkningen. Sedan finns det så klart många som vet mer och bättre än jag. Hur som helst får man som förälder en hel del information och då även om hygien...

Det står oftast i början av alla artiklar/böcker/broschyrer som behandlar hygien "Ingen överdriven renlighet behövs". Fint, tänker jag och får dåligt samvete för att jag kanske är för renlig av mig och kanske skadar mitt barn för att han inte utsätts för mer bakterier. De flesta kanske inte läser mer än så men jag fortsätter.

Råden man får är ungefär dessa:


  • Tvätta händerna innan du lagar mat/efter toalettbesök/innan du äter. Tvätta händerna betyder att man använder tvål. (I skolan fick jag lära mig att enbart skölja av händerna med vatten har väldigt lite inverkan.) Var dessutom noga med att skölja av tvålresterna ordentligt då det kan ge magkramp hos små barn om de får i sig det.
  • Diska skärbrädor, knivar mm ordentligt.
  • Använd olika skärbrädor och knivar för olika typer av livsmedel.
  • Håll undan för insekter.
  • Spar matrester i högst 48 timmar.
  • Kyl mat som ska sparas så snabbt som möjligt t ex i kallt vattenbad.
  • När du/barnet ska äta rester se till att det kokar upp ordentligt så att eventuella bakterier dör.
  • Tina mat i kylskåp eller mikro, inte i rumstemperatur.
  • Kasta rester av uppvärmd mat.
  • Rött och vitt kött samt fisk ska vara genomkokt när det serveras till små barn.


I vår familj är vi duktiga på just detta men jag skulle nog vilja påstå att för många är dessa råd just "överdriven renlighet". Jag gissar att okunskapen är stor. Men så är ju magsjuka också något som drabbar många lite då och då. Då gissar jag att det är något av råden som inte följts eller så är det den kära disktrasan som är boven... Men disktrasan kräver ett eget inlägg en annan dag för den kan man säga mycket om. Så gå nu och sänk temperaturen i era kylskåp för snart är det rötmånad!

5 kommentarer:

  1. Mycket bra skrivet! Speciellt det här med tvål när man tvättar händerna! Det finns så förskräckligt många människor som struntar i att tvätta händerna efter toalettbesöken... NO GOOD!

    Undrar det här med att maten ska koka upp ordentligt - mina tvillingar äter ingen mat som är varm (inte ens varm ljummen mat går bra), allt ska vara kallt. Det innebär att jag lagar deras mat, kyler ner det snabbt och ställer i kylen och när de ska ha den blir det ingen uppvärmning utan maten serveras rumstempererad. Är det inte bra ut bakteriesynpunkt?

    Hur blir det med maten som man fryser - hur mycket näringsämnen förloras vid nedfrysning/upptining?

    Tacksam för svar!
    Mvh
    Diana

    SvaraRadera
  2. Hej Diana!

    Att maten ska koka upp är en extra säkerhetsåtgärd som kan vara bra efter att mat har varit fryst en tid eller stått i kylen mer än ett dygn.

    Vad du kan tänka på och som du säkert redan gör är att vara noga med hygien när du lagar deras mat och att som du säger kyla maten snabbt. Då hinner inte bakterierna växa till onödigt mycket. Tänk också på att ha rent i kylen.

    Fryst mat tinar du i kylen vilket ju tar en stund eller i vattenbad till önskad temperatur. Mikro kan vara svårt då det lätt blir för varmt för dina barn. Men det kan ju fungera det också. Det är snabbt och smidigt.

    Fryst mat är inga problem rent näringsmässigt. Däremot ska mat inte ligga i frysen hur länge som helst. Jag brukar tänka att Gustavs frysta mat ska ätas upp inom en månad. Det är inte baserat på fakta men känns rimligt.

    Det är egentligen värme som vissa vitaminer kan vara känsliga för och då är det en nackdel att koka upp maten.

    Mitt svar till dig blir då alltså att fortsätta som du gör, ingen fara. Så länge maten inte är för gammal och att hygienen är bra vid tillagning samt rent och svalt i kylen.

    Intressant att de inte gillar varm mat. Kanske ska prova det på Gustav som inte äter många skedar "varmrätt" än sålänge... På sätt och vis är det ju ganska praktiskt!

    SvaraRadera
  3. Hej igen Diana!

    Tänkte på det där med att tvätta händerna med tvål. Egentligen är det konstigt att vi inte lär oss. Vi blir ju påminda flera gånger om året via media så fort det är influensa och sådant. Det borde vara så självklart! Och att det gäller även när det inte är influensa...

    SvaraRadera
  4. Tack för ditt svar!

    Ska fortsätta som jag gör då :) Det är verkligen roligt att mina tjejer inte vill ha varmt men de slutade vid ca 3,5 månaders ålder, fattade inte först varför de inte åt men vrålade av hunger, sen kom min man på att de ville ha kallt och mycket riktigt så var fallet :))) Lite galet :)

    Ville passa på och också fråga om kryddor i bebismaten, hittar inget vettigt på nätet och vill inte att mina älsklingar ska behöva äta smaklös mat :) Vilka kryddor är det OK att använda? Är det OK att ha i lite saffran? Har använt persilja, rosmarin och gräslök men vill testa fler, kanske curry?

    Det är också det här med lök och vitlök - får bebisar äta det? Provade en gång men fick lite kommentarer från min svärmor som sa att lök och vitlök är extremt gasbildande och ska inte ges till små barn?

    Uppskattar mycket att du svarar :)
    Ha en fortsatt fin helg!

    Mvh
    Diana

    SvaraRadera
  5. Hej igen!

    Kryddor kan du prova alla möjliga. Jag skulle våga ge det mesta som finns att köpa i våra affärer. (Skulle inte ge något man köpt i lösvikt på en marknad i Thailand eller så.) Det viktiga är att du smakar av så att det inte blir för starkt. Men prova du curry osv. Vitlök och lök är gasbildande för många (bebisar och vuxna) men jag tycker att du ska prova. En del bebismagar är känsliga medan andra bebismagar är mycket tåliga. Så testa i små mängder när du känner dig osäker. Gustav har ju varit lite känslig tidigare men nu äter han mat med lök i och det går bra. Han har fått en del kryddor främst örtkryddor. Se upp med blandkryddor för de innehåller ibland salt så de är inte lämpliga av den anledningen. Lycka till!!

    SvaraRadera