måndag 1 augusti 2011

Energibehov 6-12 månader

På kul har jag kollat upp vilket energibehov min son har. Fast det går ju inte. Men på ett ungefär, enligt tabeller i alla fall. Källa: NNR (Nordiska Näringsrekommendationer) 1996.

6 - 12 månaders barn behöver 2,5 - 4,8 MJ per dygn eller om man översätter till kcal; 600 - 1100 kcal per dygn. Vad varje enskilt barn behöver är ju svårt att säga då det beror på bland annat barnets vikt och hur mycket det rör på sig. Jag bara antar att Gustavs energibehov ligger någonstans i spannet mellan 600 och 1100 kcal per dygn.

Hur ser då hans intag av mat ut? Jo, en bra matdag för Gustav ser ut ungefär så här:

1 portion gröt = ca 180 kcal
1/2 portion varmrätt = ca 70 kcal
ca 100 g fruktpuré = ca 50 kcal
1/2 portion varmrätt = ca 70 kcal
1 portion gröt = ca 180 kcal
1 majskrok = typ 0 kcal
1 smörgåsrån = typ 0 kcal

Detta blir sammanlagt 550 kcal per dygn för honom via maten. Sedan tillkommer ett amningsmål på dagen och ännu mer till nattning och under natten. Jo, det låter väl rimligt. Många dagar äter han inte så här bra med mat så jag gissar att min bröstmjölk inte är så tunn utan ger honom en hel del kalorier. Om han slutar amma på natten så kommer han säkert att bli lite hungrigare på dagen och äta lite mer då. Det vore trevligt!

Jag funderar på att börja ge honom vatten i en nappflaska på natten men jag tror inte att det kommer att uppskattas. Kanske kommer jag inte ens att pröva det. Jag hoppas liksom bara att han ska sluta vakna så ofta...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar