tisdag 29 mars 2011

Blomkålspuré


 Sugen på att göra blomkålspuré helt enkelt och för att vi hade det hemma...

Blomkål och de flesta andra grönsaker kokar jag i bara lite vatten, alltså inte så att det täcker. Det blir bäst och godast upplever jag. Då blir större delen ångkokt. Speciellt broccoli blir bra på det sättet. Dessutom fälls inte onödigt mycket nyttigheter ut i kokvattnet.
 Här har jag fiskat upp blomkålen ur kastrullen och bara mosat med en stor sked.
Några sekunder med stavmixern och sedan lade jag till 2 msk rapsolja.
 ... och några sekunder till med stavmixern till slät puré.
 Jag tillsatte kokvatten från potatisen (kokade potatis i samma veva) för en mildare smak och lite mildare för magen. Blomkål kan vara lite gasbildande så jag ville inte använda kokvattnet från den. Kanske spelar det ingen roll men det kändes bra.
Klicka ner i isbitslådorna och direkt in i frysen för snabb nedfrysning. (Så ska man inte göra men jag gör så ändå eftersom det är ganska liten mängd. På vintern hade jag kylt ner detta i mitt skafferi men det är inte tillräckligt kallt där inne nu.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar