söndag 27 mars 2011

Nu då?

En summering av Gustavs mat är att palsternacka och morotspuré går hur bra som helst. Potatispuré var ju det vi började med så det kanske vi borde prova igen. Vad har ni läsare för erfarenheter? Vad gillade era barn så här i början? Jag funderar på blomkål och broccoli, vad tror ni? Broccoli känns bra eftersom man får in en ny färg och dessutom äter vi mycket broccoli i den här familjen, minst en gång i veckan i alla fall. Har inte sett någon ekologisk på ett tag tyvärr.

Grönsaker som inte ska ges till barn under ett år är enligt Livsmedelsverket; spenat, rödbetor, bladselleri, nässlor och mangold på grund av för högt nitrat innehåll.

4 kommentarer:

  1. Hej! Läste om er i Blt. Perfekt blogg tänkte jag då vi också är mitt uppe i smakresan nu. Vi har än så länge provat potatis, palsternacka, majs och morot. Provade gröt också, men den var absolut ingen favvis... Morot och palsternacka går bäst. Ikväll har jag kokat broccoli som vi tänkte testa i morgon! Spännande!

    SvaraRadera
  2. Vad kul Therese! Vi har inte testat gröt ännu så vi får se hur det går. Men många barn gillar ju det. Spännande med broccoli, ska testa det snart. Var det inte svårt med majs? Eller silade du bort "skalen" för att få en slät puré?

    SvaraRadera
  3. Jag tryckte moset genom en sil efter att jag hade blandat och mixat. Det gick bra, en blev ganska lite mat av den mängden majs jag tog. Blev bara typ 5 tärningar. Annars finns ju majspuré att köpa i burk och den är helt len och fin! =)

    SvaraRadera
  4. Ja, man behöver ju inte göra allt själv. Ser faktiskt fram emot att få testa lite vanlig, hederlig burkmat också!

    SvaraRadera