tisdag 12 april 2011

Dioxin och fisk

Fisk är nyttigt, det har vi ganska starka vetenskapliga belägg för och det är enligt många även väldigt gott. Tyvärr innehåller viss fisk dioxin, som är en miljöförorening vilken är så skadlig att Livsmedelsverket ville förbjuda all konsumtion av fisk som kan innehålla dioxin. Men regeringen har beslutat att vi i Sverige ska fortsätta sälja fisk med dioxin och alltså hänger det på oss konsumenter att veta vilken fisk vi äter och hur mycket. Detta innebär att vi ska undvika fet fisk som fångats  i Vänern, Vättern och Östersjön. Sådan fisk får alltså säljas i Sverige men inte i övriga EU då dioxinhalten anses vara för hög. Vi i Sverige har undantag från det gränsvärdet.

Speciellt skadligt är dioxin för foster och spädbarn så det är ju viktigt för föräldrar och blivande föräldrar att känna till. Jag blöder i mitt hjärta när jag tänker på all fisk jag har ätit i mitt liv och de miljöföroreningar som nu Gustav får av mig via bröstmjölken. Visst har jag varit supernoga med vilken fisk jag ätit sedan jag blev gravid men det räcker inte. Jag älskar strömming och har ätit det innan jag blev gravid. Blir förbannad när jag tänker på det och vi har bara oss människor att skylla på... Men vi ska inte sluta äta fisk eftersom det är viktigt både under graviditet, amning och resten av livet så det gäller bara att äta giftfri fisk. Läs mer på Livsmedelsverket.

Naturligtvis ska vi inte heller ge våra barn och ungdomar fisk som kan innehålla dioxin. Så då behöver vi inte bemöda oss med att lära våra barn att äta strömming... våra döttrar får vänta med det tills de kommer i klimakteriet och våra pojkar tills de inte anses vara pojkar längre.

4 kommentarer:

  1. 95% av strömmingen från Östersjön klarar gränsvärdena. Men nu tack vare undantaget kan du inte veta vilken. Om undantaget hade slopats så hade all strömming på marknaden klarat gränsvärdena.

    SvaraRadera
  2. Hej Anonym! Intressant. Var har du hittat den informationen? Jag vill gärna läsa mer om det här!

    SvaraRadera
  3. Utdrag ur http://www.slv.se/upload/dokument/remisser/regeringsuppdrag_2011/rapport_regeringsuppdrag_dioxinundantag_2011_02_28.pdf


    Utifrån haltdata görs bedömningen att all strömming/sill från Östersjön som är högst 17 cm
    samt strömming/sill större än 17 cm från ICES-områdena 24 och 25 (södra Östersjön) har
    halter under gränsvärdena. Detta innebär att 94 % av den totala fångsten av strömming/sill
    från 2009 låg under föreslagna gränsvärden (år 2007 95 % och 2008 90 %).

    SvaraRadera
  4. Tack för svaret. Nu sitter man osökt och funderar på om man har haft turen att ha ätit strömming under gränsvärdena eller inte...

    SvaraRadera