måndag 18 april 2011

Mera frukt!

Pappa Fredrik kom hem lagom till fikat. Mammahjärtat är glad över rast från taggiga rosenbuskar som river hennes armar och händer. Vi vuxna får lite blåbär och hallon som värms i mikron med turkisk yoghurt till. Ett riktigt toppenfika tycker jag, gott och näringsrikt! Ser ni mitt kaffe med mycket skummad mjölk till? Så ska kaffe vara enligt mig...

Gustav får återigen prova något nytt, HiPPs Fruit Break. Det är fruktpuré av äpple, persika och mango. Päronpurén som han fick smaka för några veckor sedan tyckte han ju var lite sådär så jag tänkte att vi nog får öva lite på fruktsmaker igen. Gick bra, han behövde inte äta så mycket så här första provsmakningen. Det som blev över åt jag upp. Det var väldigt gott, smakade precis som hemmagjord äppelmos. Fruktpuré av äpple gör man ju enkelt själv men persika och mango vill jag inte lägga tid på. Känns vettigare att köpa färdigt.

Ibland blir jag lite stressad över allt Gustav ska proväta... Det är ju så mycket han ska lära sig att tycka om. Många hävdar också att det är bra att introducera nya livsmedel samtidigt som man ammar. Särskilt gluten, fisk och annat som är vanligt att ge allergier och intoleranser. Vad vet jag? Men lite stressad blir man.

2 kommentarer:

  1. Min sambo ger vår dotter lite smakprover av vår mat ibland..lite kyckling, potatis, morot, banan, glass och choklad har hittills slinkit ned.. Moroten verkade det dock som om hon inte riktigt kunde smälta för den kom ut i bitar igen trots att den var mosad.. :/ Men det andra gick fint fast jag tror hon fick lite ont i magen av chokladen trots att det var så lite. Fullammar henne så annars har det inte blivit så mycket smakportioner än men tror nog som du att det är bra ifall de får prova på tidigt!

    SvaraRadera
  2. Din sambo verkar vara lite som min man... han gillar att mata vår son och jag håller koll på vad som serveras. Själv kommer jag att avvakta med glass och choklad och ska försöka hålla nere på näringsfattig kost så länge det går. Men samtidigt är det ju bra att de små får prova lite allt möjligt. Knepigt!

    SvaraRadera